English | دری | پنبتو

sd

چین کشتی های گارد ساحلی را با افزایش تنش ها بر فراز جزایر تایوان اعزام می کند

چین کشتی های گارد ساحلی را با افزایش تنش ها بر فراز جزایر تایوان اعزام می کند

(رویترز) – گارد ساحلی چین روز یکشنبه اعلام کرد که با افزایش تنش ها بر سر کشته شدن دو شهروند چینی، فعالیت های اجرای قانون خود را تقویت کرده و گشت زنی منظم در اطراف گروه کوچکی از جزایر تحت کنترل تایوان در سواحل چین انجام خواهد داد.

تایوان روز پنجشنبه پس از واژگونی قایق آنها هنگام فرار از کشتی گارد ساحلی جان خود را از دست دادند، تایوان از اقدامات گارد ساحلی خود دفاع کرد. دو نفر دیگر زنده ماندند.

تایوان، که چین آن را قلمرو خود می‌داند، در سال‌های اخیر از قایق‌های ماهیگیری و سایر کشتی‌های چینی که در آب‌های تحت کنترل تایوان، به ویژه در اطراف جزایر کینمن و ماتسو که در فاصله کمی از سواحل چین قرار دارند، شکایت کرده است.

چین اقدامات تایوان را محکوم کرده و این حادثه در نزدیکی جزیره بیدینگ کینمن را “شرور” خوانده است.

گارد ساحلی چین در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که نیروهای مجری قانون دریایی خود را تقویت خواهد کرد و گشت زنی و بازرسی منظم اجرای قانون را در آب های اطراف کینمن و شیامن، یکی از شهرهای چین، انجام خواهد داد.

این بیانیه افزود: این امر به منظور حفظ نظم عملیات در آبهای مربوطه و حفظ امنیت جان و مال ماهیگیران است.

اواخر روز شنبه، دفتر امور تایوان چین گفت که این مرگ و میر باعث “خشم شدید” در چین شده است، اما هیچ آب غیرمحدودی وجود ندارد.

در این بیانیه آمده است: «ماهیگیران در دو سوی تنگه تایوان از زمان های قدیم در مناطق ماهیگیری سنتی در منطقه دریایی Xiamen-Kinmen فعالیت می کردند و چیزی به نام «آب های ممنوعه یا محدود» وجود ندارد.

این دفتر افزود: دولت چین نسبت به مردم تایوان حسن نیت داشت، اما هرگز بی توجهی تایوان به ایمنی ماهیگیران چینی را تحمل نخواهد کرد.

شورای امور چینی تایوان گفت که نیروهای تایوانی به اجرای قوانین ممنوعیت دسترسی غیرمجاز چینی ها به آب های تایوان در اطراف کینمن ادامه خواهند داد، اما اتهامات چین مبنی بر «اخراج های خشن» صحت ندارد.

با این حال، کشتی‌هایی که هیچ نامی ندارند، فاقد گواهینامه یا ثبت بندر هستند، «دخالت‌های مستمر» انجام می‌دهند و هنگام تلاش برای فرار، حرکات خطرناکی انجام می‌دهند که منجر به «حوادث ناگوار» می‌شود که هیچ‌کس نمی‌خواهد ببیند.

کینمن، همراه با ماتسو، از زمان پایان جنگ داخلی چین در سال 1949، زمانی که دولت شکست خورده جمهوری چین پس از شکست در برابر کمونیست های مائو تسه تونگ که جمهوری خلق چین را تأسیس کردند، به تایوان گریخت، توسط تایپه کنترل می شود.

کینمن در اوج جنگ سرد محل نبردهای مکرر بود، اما امروزه یک مقصد توریستی محبوب است، اگرچه بسیاری از جزایر که بخشی از گروه جزیره هستند به شدت توسط ارتش تایوان مستحکم شده و برای غیرنظامیان ممنوع است.

تایوان که دولت آن ادعاهای پکن را رد می‌کند، می‌گوید که چین از جنگ به اصطلاح منطقه خاکستری استفاده می‌کند که مستلزم استفاده از تاکتیک‌های نامنظم برای از بین بردن دشمن بدون توسل به جنگ آزاد، از جمله فرستادن کشتی‌های غیرنظامی به داخل یا نزدیک شدن به آب‌های تایوان است.

به طور جداگانه روز شنبه، گروهی از مقامات سطح پایین چین از شانگهای برای شرکت در جشنواره سنتی فانوس شهر به دعوت دولت شهر وارد تایپه شدند.

با این حال، چیانگ وان آن، شهردار تایپه به خبرنگاران گفت که با این گروه به رهبری شو هائو، رئیس بخش ارتباط شعبه شانگهای دفتر امور تایوان، ملاقات نخواهد کرد.

سال گذشته معاون شعبه شانگهای این دفتر برای همین مراسم به تایپه رفت و با اعتراضات پر سر و صدایی در فرودگاه مواجه شد.

×