English | دری | پنبتو

rg

آمریکا: طالبان نه تنها افغان‌ها در آینده افغانستان سهیم هستند

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که از شرکت نکردن امارت اسلامی در دومین نشست دوحه «تعجب» ندارد.

میلر در یک نشست خبری گفت: «طالبان تنها افغان‌هایی نیستند که در آینده افغانستان سهم دارند.»

او گفت: «نمی‌توانم بگویم که از اینکه طالبان دعوت برای شرکت در نشستی با نماینده گسترده جامعه بین‌المللی را رد کردند، بسیار شگفت‌زده هستم. اما همانطور که قبلاً شنیده اید می گویم که طالبان تنها افغان هایی نیستند که در آینده افغانستان سهم دارند. میلر گفت: ما به حمایت از دادن صدای همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران، در شکل‌دهی آینده کشورشان ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که آنچه ایالات متحده با شرکت در نشست دوحه می‌کوشد به آن دست یابد، این است که «روشن کند که افغانستان نباید کانون فعالیت‌های تروریستی باشد که بر کشورهای دیگر تأثیر می‌گذارد. دو، یک چشم انداز برای افغانستان با نهادهای فراگیر که در آن گروه های مختلف آن احساس می کنند در یک کشور واقعاً فراگیر نماینده هستند. و شماره سه، نگرانی در مورد احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران.

میلر در پاسخ به سوالی در مورد امتناع نمایندگان چین، روسیه و ایران از ملاقات با جامعه مدنی افغانستان گفت: «ما همیشه تعامل با جامعه مدنی را مفید می‌دانیم. ما سعی می کنیم از طریق دیپلماسی خود اقداماتی را برای توانمندسازی جامعه مدنی انجام دهیم و مطمئناً همه کشورهای جهان را تشویق می کنیم که این مسیر را دنبال کنند.

با این حال امارت اسلامی اظهارات سخنگوی وزارت آمریکا را «تعصبانه» خواند.

“ما از مقاصد آمریکا اطلاع داریم. دلیل اصلی آن چیزی نیست که آنها ذکر کردند، آنها در واقع ناقضان بزرگ حقوق بشر در جهان هستند. امارت اسلامی به حقوقی که شرع اسلامی به افراد داده است متعهد است. مشکل آمریکا شکست آمریکاست. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت.

محمد متین محمدخیل، تحلیلگر سیاسی می گوید: «افغانستان با سیاست متعادل، بی طرف و مثبت خود می خواهد با همه طرف ها تعامل مثبت داشته باشد.

دومین نشست دوحه درباره افغانستان در روزهای 18 و 19 فوریه بدون حضور امارت اسلامی برگزار شد.

×