English | دری | پنبتو

SDV

شورای امنیت سازمان ملل: نیمی از جمعیت افغانستان در سال 2024 به کمک نیاز خواهند داشت

سازمان ملل متحد گفته است که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در سال جاری به کمک نیاز خواهند داشت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان کمتر از 3 درصد بودجه مورد نیاز را دریافت کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در X نوشت: «بسیاری از افغان‌ها فقیر هستند، برای تامین غذای خود تلاش می‌کنند، بدون دسترسی به آموزش، مراقبت‌های صحی یا کار زندگی می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت: “ما می خواهیم که این کمک هایی که به مصرف می رسد، به نحو مناسبی به نفع افغانستان باشد و منبع اقتصادی خانواده ها و مردم افغانستان شود.”

وزارت اقتصاد امارت اسلامی گفت: تحریم‌های اعمال‌شده علیه دولت، توقف کمک‌های خارجی و سال‌ها خشکسالی منجر به افزایش فقر در کشور شده است.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی امارت اسلامی گفت: تمرکز بر برنامه‌های اشتغال‌زایی و حمایت از اقتصاد خانگی در بخش‌های مختلف می‌تواند از نظر اقتصادی برای کاهش تدریجی فقر و مبارزه با ناامنی غذایی مؤثر باشد.

فقر در افغانستان نه تنها به کسانی که شغل ندارند، بلکه به معلولانی که معاش شان پرداخت نشده است نیز ضربه زده است.

حقوق شش ماهه ما را به ما دادند، اما شش ماه دیگر که 18000 افغانی است، همچنان پرداخت شده است. عبدالودود، یک فرد نیازمند، گفت: ما از امارت اسلامی می خواهیم که حقوق ما را بپردازد، زیرا ما چیزی برای زندگی خود نداریم.

سایر افغان ها از امارت اسلامی و سایر کمک کنندگان می خواهند که فرصت های شغلی را برای آنها فراهم کنند.

من از مغازه ها کیسه جمع می کردم تا بسوزانم چون چیزی برای گرم کردن خانه نداریم. من دیشب جامپرهایم را سوزاندم تا خانه بچه هایمان را گرم کنم.»

عبدالمنان، یک باشنده کابل گفت: “ما از آنها می خواهیم که فرصت های شغلی را فراهم کنند تا بتوانیم مخارج خانواده های خود را بپردازیم.”

پیش از این رویترز گزارش داده بود که بانک جهانی تصمیم گرفته است 300 میلیون دلار از انجمن توسعه بین المللی این بانک اختصاص دهد.

بر اساس این گزارش، این بودجه خارج از کنترل رهبری «طالبان» در افغانستان باقی می‌ماند و مکمل تمویل کمک‌کننده‌های صندوق مقاومت مقاومت افغانستان (ARTF) در حمایت از خدمات اساسی حیاتی مانند غذا، آب، صحت، آموزش و مشاغل خواهد بود.

×